ÖNEMLİ UYARI : (IP KONTROLLÜ ÜYELİK GÜVENLİĞİ)

Giriş yaptığınız üyelik bireysel olarak sadece 1 (bir) kişilik kullanıcının kullanımı içindir. Üyeliklerimiz kurumsal değil kişiseldir. Giriş yapıldıktan sonra aynı kullanıcı adı ve şifre ile başka bir IP numaralı kullanıcı girişi yapılırsa üyeliğiniz otomatik olarak BLOKE olur. Lütfen şifrenizi paylaşmayınız. Üyeliğinizi giriş yaptıktan sonra “GÜVENLİ ÇIKIŞ” yaparak başka bir yerde, başka bir bilgisayarda kullanmanızda sakınca yoktur. Şifrenizi ailenizden biri kullansa dahi sistem aynı anda birden fazla giriş yapılmasına izin vermeyecektir.

Eğer bu üyelik size ait değilse lütfen “GÜVENLİ ÇIKIŞ” yapınız. Aksi taktirde şifresini sizinle paylaşan gerçek üyenin üyeliği BLOKE olacaktır.


Okudum ve Kabul Ediyorum

Hesap Sahibinin Zarar Görmemesi İçin Çıkış Yapmak İstiyorum

Yardım Merkezi
 

› NASRETTİN HOCA’NIN FIRKRALARI VE TOPLUM HAATINDAKİ ÖNEMİ
Kaynakça()  Resim-Sekil()  Tablo()     3 Sayfa  [ Geri Dön ]

Dökümanı İndirebilmek İçin Üye Girişi YapınızHenüz Üye Değilseniz Buraya Tıklayıp Üye Olabilirsiniz
Önemli NotSitedeki dosyalar üye olmak için öğrencilerin gönderdiği dosyalardan oluşmaktadır. Eğitim ve öğretim amaçlıdır. Bu dosyaların tümünün editörden gözden geçirilmesi yoğun bir emek gerektiğinden, gözden kaçmış olanlar olabilir. Ayrıca bir üyemiz tarafından gönderilen bir dosyanın telif hakkına tabi olup olmadığını her durumda tespit edemeyebiliriz. Böyle bir durumu fark etmeniz halinde lütfen yardım bölümümüzden bize durumu bildirin. Siteden kaldırılması için dosya numarasını mesajınıza ekleyiniz. İlgili dosya 48 saat içerisinde derhal siteden kaldırılır.. Telif haklarına gösterilen özen konusunda bize yardımcı olduğunuz için teşekkür ederiz..
Dosya No : 92397 - Dosyanın Siteden Kaldırılması İçin Buraya Tıklayınız

İçerik Nasrettin Hoca’nın Fırkraları ve Toplum Hayatındaki Önemi

Türk halk bilgesi. Halk dilinde, duygu ve inceliği içeren, gülmece türünün öncüsü olmuştur.
Nasreddin Hocanın değeri, yaşadığı olaylarla değil, gerek kendisinin, gerek halkın onun ağzından söylediği gülmecelerdeki anlam, yergi ve alay öğelerinin inceliğiyle ölçülür. Onun olduğu ileri sürülen gülmecelerin incelenmesinden, bunlarda geçen sözcüklerin açıklanışından anlaşıldığına göre o, belli bir dönemin değil Anadolu halkının yaşama biçimini, güldürü öğesini, alay ve eğlenme türünü, övgü ve yergi becerisini dile getirmiştir. Onunla ilgili gülmeceleri oluşturan öğelerin odağı sevgi, yergi, övgü, alaya alma. Gülünç duruma düşürme, kendi kendiyle çelişkiye sürükleme, Şeriatın katılıkları karşısında çok ince ve iğneli bir söyleyişle yumuşaklığı yeğlemedir. O, bunları söylerken bilgin, bilgisiz, açıkgöz, uysal, vurdumduymaz, utangaç, atak, şaşkın, kurnaz, korkak, atılgan gibi çelişik niteliklere bürünür. Özellikle karşısındakinin durumuyla çelişki içinde bulunma, gülmecelerinin egemen öğesidir. Bu öğeler Anadolu insanının, belli olaylar karşısındaki tutumun yansıtan, düşünce ürünlerini oluşturur. Nasreddin Hoca, halkın duygularını yansıtan, bir gülmece odağı olarak ortaya çıkarılır. Söyletilen kişi, söyletenin ağzını kullanır, böylece halk Nasreddin Hocanın diliyle kendi sesini duyurur.


Nasreddin Hoca, bütün gülmecelerinde, soyut bir varlık olarak değil, yaşanmış, yaşanan bir olayla, bir olguyla bağlantılı bir biçimde ortaya çıkar. Olay karşısında duyulan tepkiyi ya da onayı gülmece türlerinden biriyle dile getirir. Tanık olduğu olaylar, genellikle, halk arasında geçer. Hoca soyluların, yüksek saray çevresinde bulunanların aralarına ya çok seyrek girer ya da hiç girmez. Sözgelişi onun tanıştığı söylenen Selçuklu sultanlarıyla ilgili gülmecesi yoktur. Timurla ilgili hamam, Timur ve peştemal gülmecesi de, Timurdan çok önce yaşadığı için, sonradan üretilmiştir. Halk beğenisi Hocayı Timur gibi çevresine korku salan bir imparatorun karşısına hamamda çıkarak, kızım sana söylüyorum, gelinim sen işit türünden bir yergi yaratmıştır. Burada yerilen, dolaylı olarak, kendi toplumun, halkın üstünde gören saray insanlarıdır.

Nasreddin Hoca gülmecelerinde dile gelen, onun kişiliğinde, halkın duygularını yansıtan başka bir özellik de eşeğin yeridir. Hoca eşeğinden ayrı düşünülemez, onun taşıtı, bineği olan eşek gerçekte bir yergi ve alay öğesidir. Anadolu insanının yarattığı gülmece ürünlerinde atın yeri yoktur denilebilir. Eşek, acıya, sıkıntıya, dayağa, açlığa katlanışın en yaygın simgesidir. Soyluların, sarayların çevresinde üretilmiş gülmecelerde eşek bulunmaz, oysa at geniş bir yer tutar. Bu konuda, başka bir çelişki sergilenir, gülmecede güldürücü öğe ile yerici öğe yanyana getirilir. Bunun örneği de kendisinden eşeği isteyen köylüye, eşek evde yok deyince ahırda onun anırmasını duyan köylünün işte eşek ahırda diye diretmesi karşısında, Hocanın eşeğin sözüne mi inanacaksın benimkine mi demesidir.
Onun gülmecelerinde, kaba sofuların ahret le ilgili inançları da önemli bir yer tutar. Fincancı Katırları, Ben Sağlığımda Hep Burdan Geçerdim başlıklı gülmeceler katı bir inanç karşısındaki duyguyu açığa vurur. Toplumda neye önem verildiğini anlatan Ye Kürküm Ye gülmecesi, Hocanın dilinde, halkın tepkisini gösterir.

Nasreddin Hocanın etkisi bütün toplum kesimlerine yayılmış, İncili Çavuş, Bekri Mustafa, Bektaşi gibi çok değişik yörelerin duygularını yansıtan gülmece türlerinin doğmasına olanak sağlamıştır. Bunlardan ilk ikisi saray çevresinin oldukça kaba beğenisini, üçüncüsü de gene halkın Şeriatın katılığına karşı duyduğu tepkiyi dile getirir.





Nasrettin Hoca’nın bir fıkrası söyledir,





Güncel Aranan Ödevler

makina staj dosyaları, topal osman, has to, yüzey pürüzlülük, karmasık sayılar, 1071 1453 tarih şeridi, tapu, 3dmaX, terazi problemleri, reel politik, illerin efsaneleri, edebi türlere örnekler, tasavvufi kavramlar, geçme, şıkşık, atatürkün verdiği haklar, pis su, bilgisayar yazilim, kavukçu, iki çifte, fosforesans, killi toprak, faliyet raporu, destan çeşitleri, ebu cehil, suçlanma, desen bölümü, fırsatçılık, 5 s, misyon vizyon, sıralama, yarım yamalak, hit, eşkenar üçgenler, solgunlaşma, türkiyede işsizlik ve enflasyon, tastikname formu, masal tarihi, şimşir, samanlık, küfe, sosyoloji din, 4481, türk ailesi ve nitelikleri, paleontoloji, fırlatılma, kalmalı, azap çekmek, ortalama vade hesaplama, ittihat ve terakki cemiyeti ve iktidar dönemi, dgs, nevresim, adres kitabı, barzani, ıstıraplı, paralel kenar, görüştürme, gözü akmak, kodlayıcılar, genel seçim, ilkten, sıkılık, atatürkün sanat ile ilgili sözleri, dünyadaki müzik türleri, sapsız, şiirin biçim özellikleri, eğitim psikolojisi, alkış ağası, çinko, iptal ve itiraz davası, atatürk ve cumhuriyetin getirdiği yenilikler, rahmet yolları kesti, ilik, ehliyet sınav soruları, milli kültür, emaret, tartma, zümre, yönetim bilgi sistemi, çekme testi plastik, ilkokul ders konuları, demokrasinin gelişiminde olaylar ve kişiler, zedeleme, mıknatıslar ve kullanım alanları, modallar, üç fazlı motorun bir fazlı, akbaba, işaretçi, deli yürek, catering firmaları, tek boyutlu akış, matematik sınavı, pedal, kayaç, sokra, savunma işbirliği, maniple, havanın kaldırma kuvveti, the breathing method, müseccel, alay beyi, binom açılım, fikret otyam, determinant, satış maliyeti, kazançlı, paşmak, öğrenci sayısı, redüktör, dekolte, anadolu medeniyetleri sanat, kafa bulmak, tanjant cetveli, simge, taranmak, merhametsiz, iç bölge, büyüklenme, öss mol soruları, dikkatli, şam, mantık dersi, hava temizleme sistemleri, irkilme, iletkenin direnci, fosgen, ömür döngüsü, bürolarda iletişim, balar, kağızmanlı hıfzi, çıldırasıya, tavla atmak, önermek, ermeni sorunu resim, çevre koruma, 1968 dev-genç, sübvansiyon, toz altı kaynakları, bağsız, atatürkün bilim ve sanat ile ilgili sözleri, motorlu taşıt, 11 eylül 2003, almanca mektup ornegi, değişmek, turevin geometrik yorumu, 14 nisan şehitler haftası, mıskal, meltem rüzgarları, toplum kuralları, intibaksız, erişilme, yıllık ücretli izin, dişli çarklar, köy, beydeba ve eserleri, bahçe, turşuluk, kefiye, küllü, ağırlık merkezi öys, aynalarin kullanim alanlari, fitil, jeotermal, empresyonizm, coğrafi bölgeler, klasik iktisat, aristo teles, ponza taşı, filterpres, mum direk, bozlak, sünger, televizyon izleme kuralları, kirde, eşekçe, ayak tutmak, diş hekimi, manas, astronomi nedir, dokunulmazlık, ingiliz sinema tarihi, hazık, güneşe dön yüzünü, hidrolik makinalar, hamam gibi, ekip kavramı, midi, iklimin etkileri, kurumsal işletme, kimyasal olayların çevreye verdiği zararlar, fransız sineması, kılcal damarlar, çevre sağlığı, canlı ve cansız varlıklar, içimli, durdurma, öğrenme güçlügü çeken öğrenciler, ag sembolleri, sivi hazırlama,