ÖNEMLİ UYARI : (IP KONTROLLÜ ÜYELİK GÜVENLİĞİ)

Giriş yaptığınız üyelik bireysel olarak sadece 1 (bir) kişilik kullanıcının kullanımı içindir. Üyeliklerimiz kurumsal değil kişiseldir. Giriş yapıldıktan sonra aynı kullanıcı adı ve şifre ile başka bir IP numaralı kullanıcı girişi yapılırsa üyeliğiniz otomatik olarak BLOKE olur. Lütfen şifrenizi paylaşmayınız. Üyeliğinizi giriş yaptıktan sonra “GÜVENLİ ÇIKIŞ” yaparak başka bir yerde, başka bir bilgisayarda kullanmanızda sakınca yoktur. Şifrenizi ailenizden biri kullansa dahi sistem aynı anda birden fazla giriş yapılmasına izin vermeyecektir.

Eğer bu üyelik size ait değilse lütfen “GÜVENLİ ÇIKIŞ” yapınız. Aksi taktirde şifresini sizinle paylaşan gerçek üyenin üyeliği BLOKE olacaktır.


Okudum ve Kabul Ediyorum

Hesap Sahibinin Zarar Görmemesi İçin Çıkış Yapmak İstiyorum

Yardım Merkezi
 

› ORHAN KEMAL
Kaynakça()  Resim-Sekil()  Tablo()     5 Sayfa  [ Geri Dön ]

Dökümanı İndirebilmek İçin Üye Girişi YapınızHenüz Üye Değilseniz Buraya Tıklayıp Üye Olabilirsiniz
Önemli NotSitedeki dosyalar üye olmak için öğrencilerin gönderdiği dosyalardan oluşmaktadır. Eğitim ve öğretim amaçlıdır. Bu dosyaların tümünün editörden gözden geçirilmesi yoğun bir emek gerektiğinden, gözden kaçmış olanlar olabilir. Ayrıca bir üyemiz tarafından gönderilen bir dosyanın telif hakkına tabi olup olmadığını her durumda tespit edemeyebiliriz. Böyle bir durumu fark etmeniz halinde lütfen yardım bölümümüzden bize durumu bildirin. Siteden kaldırılması için dosya numarasını mesajınıza ekleyiniz. İlgili dosya 48 saat içerisinde derhal siteden kaldırılır.. Telif haklarına gösterilen özen konusunda bize yardımcı olduğunuz için teşekkür ederiz..
Dosya No : 20543 - Dosyanın Siteden Kaldırılması İçin Buraya Tıklayınız

İçerik ORHAN KEMAL (1914-1970)

TOPLUMCU GERÇEKÇİ AKIM

20. yy. başlarında edebiyatımızda Hüseyin Rahmi Gürpınar ile başlayan toplumsal konuları ele alan örnekler; Yeniler dönemindeki öykü ve roman yazarlarıyla gelişerek çoğalmış ve Toplumcu Gerçekçilik adı altında bir akım yaratmıştır.

Bu akım realizm ve natüralizm’ in çoğunlukla Marksizm ile birleşmesi ile ortaya çıkmıştır.


TÜRKİYE’DE TOPLUMCU GERÇEKÇİ AKIMI HAZIRLAYAN ORTAM

1940’larda Türkiye II. Dünya Savaşı’na girmediği halde, savaşın ekonomik ve sosyal pek çok etkisini hissetmekteydi. Genç cumhuriyet, tüm devrim ve atılımlarına karşın ülkede istenen refah ve sosyal denge ortamını sağlayamamıştı.

Varlıklı kesim, orta sınıf, köylü ve işçiler arasında var olan çelişkiler gözle görünür bir hal alıyor; bu ortamda da ülkede yeni siyasi hareketler boy göstermeye başlıyordu.

II. Dünya Savaşı sonrasında çok partili hayata geçildi, 1950 yılında ilk defa iktidar seçimle el değiştirdi. Liberal bir çizgide görünen Demokrat Parti döneminde de çelişkiler derinleşerek sürdü.

1940-1960 yılları arasındaki toplumsal gerçekler, Türk Edebiyatı’nda Toplumcu Gerçekçi akımı ortaya çıkardı. Bu akımın ele aldığı temel konular: zengin ve yoksul arasındaki çelişki, darlık, kıtlık, salgın hastalıklar, savaşın getirdiği bunalımlı ortam, köyden kente göç, gecekondu sorunu gibi toplumsal gerçeklerdir.

Toplumcu Gerçekçi Akım içerisindeki sanatçıların bir kısmı Anadolu-Köy gerçekçiliğine yönelmiştir. Bunların en önemlileri Yaşar Kemal, Kemal Tahir ve Orhan Kemal’dir.









ORHAN KEMAL’İN HAYATI

Ø 1914’te Ceyhan’da doğdu.

Ø Asıl adı Mehmet Raşit Öğütçü’dür.

Ø Babası, Kastamonu milletvekili Abdülkadir Kemali’nin siyasi nedenlerden ötürü yurtdışına kaçması sebebiyle, ortaokul birinci sınıfta okumayı bıraktı.

Ø On sekiz yaşında Adana’ya döndü(1932). Pamuk fabrikalarında işçi ve katip olarak çalıştı.

Ø Askerdeyken, okuduğu kitaplar yüzünden tutuklandı, beş yıla hüküm giydi. Bursa cezaevindeyken, Nazım Hikmet ile tanıştı, bu onun edebi hayatında dönüm noktası oldu, Nazım Hikmet’in teşvikiyle Orhan Raşit takma adıyla şiirlerini yayınladı.

Ø Cezası bitince Adana’ya döndü, çeşitli işlerde çalıştı fakat tam bir düzen kuramadı. İlk kitapları İstanbul’da yayımlandıktan sonra İstanbul’a göç etti(1950).

Ø Ömrü’nün bundan sonraki kısmını, yazdıklarıyla kazandı. Mütevazı bir yaşam sürdü.

Ø 1970’de , Bulgaristan Yazarlar Birliği’nin çağrısıyla gittiği Sofya’da öldü.


SANATI

Yapıtlarında sanat endişesini ve sosyal endişe ‘yi birbirinden hiç ayırmamıştır. Kendi ifadesi ile:

” Bu iki endişe birbirinden ayrılmaz bir bütündür. Sosyal endişe, sanatçının insan olması haysiyetiyle yurdu ve düşmanı hakkında verdiği kanaatlerin neticesidir. Her şeyden önce bir fikir adamı olması lazım gelen sanatçı, sosyal endişelerini sanat yoluyla dile getiren insandır. Demek oluyor ki peşin sosyal endişe... Fakat bu , sanatın ikinci plana itilmesi değildir.”


Sanat hayatına şiirle başlayan Orhan Kemal, aslı ününü roman ve hikayeleri ile kazandı. Orhan Kemal’in otuza yakın romanı, iki yüze yakın da öyküsü bulunmaktadır.

İşlediği konu ve temalar bakımından benzerlik gösteren Orhan Kemal’in öykü ve romanları genel olarak şu şekilde sınıflandırılabilir:



1. Otobiyografik nitelik taşıyanlar(Örn: Baba Evi, Avare Yıllar, Cemile, Dünya Evi)
2. İşçi ve köylülerin yoksulluklarını, toplumsal ve cinsel sorunlarını ele alanlar(Örn:Grev, Ekmek Kavgası, Önce Ekmek, İşsiz, Çamaşırcının Kızı, Dünyada Harp Vardı, Sokaklardan Bir Kız, Bir Filiz Vardı, Suçlu)
3. Büyük kentte göç, işçi yaşamı vb. ile ilgili olanlar(Örn:Bereketli Topraklar Üzerinde,Gurbet Kuşları, Murtaza,Vukuat Var, Hanımın Çiftliği...)
4. Büyük kentte gösterişli yaşam peşinde koşamları anlatanlar(Örn: Yalancı Dünya, Arkadaş Islıkları)
5. Toplumsal bozukluklarla İlgili olanlar(Örn: Üç kağıtçı, Kanlı Topraklar,Müfettişler Müfettişi)

Orhan Kemal’in öykü ve romanlarının başlıca özellikleri:

ü Karakterler gerçek hayattan gözlem sonucu alınmışlardır. Ele al